Lees Nu

Een Blog Bericht

Hoge ISO-ruisreductie in Lightroom of Dfine

Iedere digitale foto heeft last van ruis, zelfs in een foto die gemaakt is met een lage ISO waarde zit, hoe beperkt ook, digitale ruis. Meestal is dat geen probleem en zal in de nabewerking de ruis grotendeels verdwijnen of helemaal niet opvallen, omdat we de foto niet groot afdrukken. Maar als je op een avond in mei een klein uur na zonsondergang met 3 soorten licht een mooie actiefoto op de skeelerbaan in Heerde wilt maken, wordt het toch even anders. Flitsen is niet toegestaan, dus zit er niets anders op dan de hoge ISO capaciteiten van de camera aan te spreken. Meestal kies ik er voor om een hele serie tegelijk in Lightroom 5 te bewerken, maar omdat ik nieuwsgierig was naar het verschil in hoge ISO-ruisreductie heb ik voor dit artikel dezelfde foto ook door Dfine 2.0 uit de Google NIK collectie gehaald.

Mijn belichtingsmeter blijft aan de rand van de baan steken op 1/125, f2.8 op ISO 6400. Dat is te weinig om een actie te bevriezen, zelfs als ik de camera meetrek. Ik kies voor ISO 12800: 1/250, f2.8 en trek de camera met de rijders mee. De hoge ISO waarde en de verschillende soorten verlichting zijn de uitgelezen ingrediënten voor een redelijke hoeveelheid ruis. Maar liever een mooie actiefoto met ruis dan een slechte zonder, of zelfs helemaal geen foto. Een goede reden om de ruisreductie van Lightroom en Dfine eens naast elkaar te zetten.

TWEE SOORTEN RUIS

Er bestaan twee soorten ruis:

  • Luminantie- of helderheidsruis geeft het korrelige effect aan je foto’s. Het doet denken aan oude zwart-wit foto’s en is daardoor minder storend. Deze waarde staat standaard in Lightroom op 0.
  • Kleurtintruis geeft vooral in de schaduwpartijen rode, groene en blauwe pixels die er niet horen te zijn, waardoor er een vreemde kleurverschuiving naar paars optreedt. Kleurtintruisreductie staat in Lightroom standaard op 25%.

Voor lage ISO foto’s hoef je hier normaal niets aan te veranderen, zelfs op ISO 3200 is een aanpassing van de standaardwaarden lang niet altijd nodig. Wil je ruis optimaal reduceren dan ben je nog wel even met de schuifjes bezig, want daar waar je het één oplost is de kans groot dat je op een andere plek weer iets versterkt. Te veel ruisreductie maakt je foto’s onrealistisch en verscherping verscherpt ook de ruis en andere onvolkomenheden. Ergens moet je dus een compromis vinden.

Om de ruis goed waar te nemen moet je inzoomen tot 100% (1:1) of liever nog verder naar 200 of zelfs 300%.

LIGHTROOM

De instellingen voor de ruisreductie vind je onder de tab Details, aan de rechterkant van het scherm Ontwikkelen. Zoals gezegd staat Luminantie standaard op 0 en worden de schuifjes eronder voor Details en Contrast pas actief als de waarde voor Luminantie verhoogt.

Zonder aan de schuifjes gezeten te hebben is dit het resultaat als we 200% inzoomen.

Lightroom standaard ruisreductie

Lightroom standaard ruisreductie, 200% ingezoomd.

Je ziet dat het op zich geen slecht resultaat oplevert, de kleurtintruis is vrijwel verdwenen. Want als we de standaard waarde voor Kleurtint terugzetten naar 0 zien we dat het wel degelijk aanwezig was.

Lightroom zonder ruisreductie

Lightroom zonder ruisreductie, 200% ingezoomd.

Met een kleine aanpassingen in de Luminantie kunnen we waarschijnlijk de foto verder verbeteren.

Door het schuifje van de Luminantie op 30 te zetten zie je dat de meest grove ruis nu ook verdwijnt. Omdat de foto nu wat zachter wordt zet ik het Contrast op 20.

Lightroom Luminantie, 30 Contrast 20, Kleurtint 25

Lightroom Luminantie, 30 Contrast 20, Kleurtint 25, 200% ingezoomd.

Verder doorschuiven van de Luminantie maakt van de sporter een soort Barbiepop, kijk maar eens naar zijn been.

Lightroom Luminantie te ver

Lightroom Luminantie te ver doorgevoerd, 200% ingezoomd.

DFINE 2.0

Laten we nu dezelfde foto eens met NIK Dfine 2.0 bewerken. De kracht van Dfine zit hoofdzakelijk in de manier van toepassen. Enerzijds kan je Dfine je foto laten analyseren en hoef je hem alleen maar op te slaan. Wil je echter de complete controle houden, dan kan je met control points nauwkeurig bepalen waar en hoeveel ruis je daar wilt reduceren.

Voor dit artikel heb ik dit echter door Dfine zelf laten bepalen. Om tot een zo zuiver mogelijk vergelijk te komen heb ik de standaardwaarde voor de kleurtintruis in Lightroom terug naar 0 gezet voordat ik de foto in Dfine opende.

Dfine kiest zelf een aantal elementen in je foto en bepaalt aan de hand daarvan de ruisreductie. Als je het niet met die keuze eens bent kun je de kaders verslepen of zelf kaders toevoegen. Let er op dat de kaders op huidtinten, de lucht of gladde oppervlakken liggen. Elementen met veel structuur moeten geen kader krijgen. In mijn geval heb ik 1 kader versleept naar de lucht en 1 kader op het bovenbeen en de broek van de voorste rijder gezet.

Ook hier geldt weer dat ver inzoomen noodzakelijk is om te kunnen oordelen over de ruisreductie.

Dfine Ruisreductie

Dfine Ruisreductie, 200% ingezoomd.

SAMENVATTING

Dit artikel laat zien hoe je eenvoudig ruisreductie toepast, het  is geen wetenschappelijke test. Ik kan dan ook geen uitspraak doen wie er beter met ruisreductie om kan gaan: Lightroom of Dfine. Eerlijk gezegd zie ik  in deze foto niet zoveel verschil tussen foto uit Dfine (links) en de door mij eenvoudig aangepaste versie uit Lightroom (rechts), met Luminantie, 30 Contrast 20, Kleurtint 25.

 

Dfine heeft iets meer Luminantieruis uit de grijze skeelerbaan gehaald, waardoor deze minder korrelig is, maar laat ook iets meer Kleurtintruis in de broek zitten. Ook zit er in de Dfine foto een paarse streep aan de bovenkant van de skeelerbaan.

Zelf kies ik voor de het gemak van Lightroom, zeker als het om een grote hoeveelheid bestanden gaat. Je stelt de ruisreductie op 1 foto in en synchroniseert de instelling met de rest van de serie. Maar als ik echt een grote afdruk moet maken zal ik toch nog wel even kijken of ik met Dfine een beter resultaat kan behalen.

Gebruikte hard- en software

Han Balk Profiel fotoHan Balk | Fotografie | Windows | Blog | Security | old skool Bragg-watcher | Webdesign | Canon | Getrouwd | WordPress | Lightroom | Fuji | Vader van Iris | Social media | Internet en Meer...

Laat jij een reactie achter?

“You don’t take a photograph, you make it.”

Ansel Adams