Lees Nu

Een Blog Bericht

High-speed sync flash: flitsen door de synchronisatie grens

De opzetflitser is misschien wel de meest controversiële accessoire die er voor een camera te koop is. Aan de ene kant heb je een groep fotografen die uitsluitend met bestaand licht werken en aan de andere kant heb je een groep fotografen die zweren bij een opzetflitser.

Een flitser kan een extra dimensie aan je fotografie toevoegen als je hem onder alle lichtomstandigheden beheerst. Dus ook buiten in de volle zon, want een flitser is echt niet alleen bedoeld om een foto in een donkere huiskamer te maken. Laten we eens proberen om op een zonnig dag een portret te maken, waarbij de flitser met een invulflits zijn werk moet doen.

De foto’s in dit artikel komen rechtstreeks uit de camera en zijn uitsluitend bedoeld om het principe te verduidelijken. Ik heb voor dit artikel bewust een onrustige achtergrond met een lelijke dakpunt gekozen.

Canon 580EX II Speedlite, 1/200 F8 ISO 100

Canon 580EX II Speedlite, 1/200 F8 ISO 100

Scherptediepte is misschien leuk voor een landschapsfoto

We hebben nu een goed belichte, contrastrijke foto gemaakt op ISO 100 1/200 f8. Missie geslaagd, niets aan de hand zou je zeggen…

Maar als je verder kijkt, dan is door het gekozen diafragma de scherptediepte zo groot, waardoor niet alleen het onderwerp maar ook de achtergrond nog behoorlijk scherp is.

Een grote scherptediepte is misschien leuk voor een landschapsfoto, maar niet voor een portret. Krachtige portretten worden meestal gekenmerkt door een hele korte scherptediepte en een mooie weglopende onscherpte in de achtergrond. Dit soort portretfoto’s is meestal gemaakt met een laag diafragma getal: f4, f2.8, f2 enz.

Bij een foto als deze loop je tegen de maximale flitssynchronisatie aan. Omdat de camera je flitser “ziet” kan je sluitertijd meestal niet korter dan 1/200 seconde worden. We kunnen dus wel een langere tijd zoals een 1/125, 1/60, 1/30 of nog langer kiezen, maar niet korter dan die 1/200 seconde.

Als je wel een kortere tijd (1/500) zou (kunnen) kiezen krijgt je foto een donkere balk. Die donkere balk ontstaat door het feit dat je flitser niet meer in staat is om zijn licht precies af te geven als je sluiter helemaal open is.

Maar kan je je flitser eigenlijk wel onder alle lichtomstandigheden volledig beheersen? We hebben immers net gezien dat je vast zit aan je maximale flitssynchronisatie.

 Canon noemt het High-Speed Sync, Nikon noemt het Auto FP

Voor dit soort situaties, zoals een portret in de volle zon, heeft je flitser een oplossing. Canon noemt het High-Speed Sync, Nikon noemt het Auto FP.

Op je Canon 580EX II of 430 EX flitser zet je dit aan via de knop: HSS.

Canon EX 580 II HSS mode

Canon EX 580 II HSS mode

Op een 600 EX RT zit dit onder Sync knop en bij Nikon stel je het in op het camera menu. In HSS of Auto FP mode kan je flitser plotseling wel flitsen met een sluiter tijd tot wel 1/8000 seconde!

Laten we eens kijken naar het resultaat van dezelfde flitsfoto. De camera staat ingesteld in Diafragma voorkeuze (Av) mode met f2.8 en de flitser staat in HSS mode, waardoor we nu met 1/1250 kunnen flitsen.

Canon 580EX II Speedlite in HSS mode, 1/1250 F2.8 ISO 100

Canon 580EX II Speedlite in HSS mode, 1/1250 F2.8 ISO 100

Je ziet dat door de korte scherptediepte de achtergrond behoorlijk onscherp wordt en het model los van de achtergrond komt te staan. Het wordt natuurlijk pas echt mooi als je een rustige achtergrond kiest…

Waarom kan de flitser nu plotseling wel over de grens van de maximale flitssynchronisatie heen en waarom staat dit niet gewoon altijd aan? Je flitser vuurt in HSS of Auto FP mode nu namelijk niet meer in één keer zijn hele lading af, maar wordt een supersnelle stroboscoop die per seconde zo’n 30.000 korte flitsjes afgeeft om zo je onderwerp in stukjes te belichten. Bovenstaande foto die genomen is met een sluitertijd van 1/1250 seconde is dus niet door 1 flits maar door zo’n 24 kleine, korte flitsjes belicht.

High Speed Sync is een prachtige oplossing, die vreemd genoeg, in de handleiding van de 580 EX II in slechts één alinea wordt afgedaan. Maar je begrijpt dat het ook zijn beperkingen heeft. Doordat het vermogen van je flitser nu verdeeld moet worden over een aantal korte flitsjes wordt ook het bereik enorm beperkt. In HSS of Auto FP mode lever je ruim 2 stops in. Hierdoor kan je in HSS / Auto FP mode maar een paar meter flitsen.

Probeer het zelf, het is heel eenvoudig

Om zelf te kunnen experimenteren met je opzetflitser boven op je camera hoef je niets anders te doen dan HSS of Auto FP aan te zetten. Wil je HSS of Auto FP gebruiken terwijl je flitser van de camera af is, houd er dan rekening mee dat je een E-TTL of i-TTL kabel hebt. Wil je nog verder gaan en de flitser in HSS / Auto FP mode draadloos aansturen? Laat je dan goed voorlichten door een speciaalzaak zoals Cameratools want met een eenvoudig Cactus setje zal het helaas niet lukken. Let er ook op dat niet alle draadloze TTL triggers ook HSS / Auto-FP mode ondersteunen.

Gebruikte hard- en software

Han Balk Profiel fotoHan Balk | Fotografie | Windows | Blog | Security | old skool Bragg-watcher | Webdesign | Canon | Getrouwd | WordPress | Lightroom | Fuji | Vader van Iris | Social media | Internet en Meer...

Laat jij een reactie achter?

“You don’t take a photograph, you make it.”

Ansel Adams